#14 Effektivitet på jobbet – styrker og svagheder

Podcast 14: SWOT effektivitet
HR Viden
HR Viden
#14 Effektivitet på jobbet - styrker og svagheder
Loading
/

Personlig effektivitet på jobbet – vejen til bedre arbejdsglæde

Denne podcast handler om personlig effektivitet på arbejdet – en af måderne at opnå større jobtilfredshed og skabe mere plads til de udfordrende og motiverende opgaver.

I podcasten taler Bettina Prühs fra Godt Arbejdsliv om SWOT analysen som et redskab til at opnå et overblik over, hvor dine styrker og begrænsninger ligger for at være effektiv – hos dig selv og i dit arbejdsmiljø

Brugbare interne styrker:

Brug skemaet til at afdække hvad det er du gør i hverdagen, som sikrer din effektivitet. Det er disse ting du skal have skabt mere plads til og mulighed for at gøre mere af. Eksempelvis:

  • Jeg står op i god tid, så jeg når at få en god start på dagen
  • Sætter tid af til mødeforberedelse
  • Har et to-do værktøj der hjælper mig med at huske og prioritere dine opgaver

Begrænsende interne svagheder:

Hvad gør du så, som forhindrer dig i at være negativ? Overspringshandlinger, dårlige vaner, tidsspild, fx:

  • Jeg checker hele tiden facebook og LinkedIn
  • Jeg har svært ved ikke at lytte med til den samtale der foregår hos min sidemand
  • Jeg får ikke gjort tingene færdig, for jeg synes det er sjovere at starte nyt op
  • Derfor har jeg gang i for  mange ting samtidig og mister overblikket

Brugbare eksterne muligheder:

Hvilke muligheder har du på din arbejdsplads, som styrker din personlige effektivitet?

  • Stillerumskontorer eller lyddæmpning
  • Aftaler om hvornår man skal tage telefonen eller hvor lang tid man kan ignorere sine emails
  • Mulighed for hjemmearbejdsplads – let mobil tilgængelighed
  • Stor fleksibilitet i arbejdstid
  • Renseri eller madaftaler

Begrænsende eksterne trusler:

Hvordan er din arbejdsplads og dit arbejdsmiljø en trussel for din effektivitet?

  • Storrumskontorer der ikke giver arbejdsro
  • En forventning om at alle medarbejdere læser alle deres mails indenfor kort tid
  • Kolleger, chefer og kunder, der altid kan ringe eller skrive til dig og forventer instant response

Download SWOT_skema 

Husk, at du er medskaber af dit arbejdsmiljø, så hvis du begynder at ændre vaner, så kan andre følge med. Det er næppe kun dig, der er udfordret på din effektivitet.

Læs flere artikler om psykisk arbejdsmiljø og ledelse på Bettina Prühs´ hjemmeside Godtarbejdsliv.dk/blog  eller find os på facebook: Godt ArbejdslivHR viden og HR viden Forum