#34 God konsulentskik – hvordan virksomhed, medarbejder og konsulent får det bedste ud af hinanden

God Konsulentskik- hvordan virksomhed,medarbejder og konsulent får det bedste ud af hinanden

Rådgiver, mentor, coach, konsulent, vidensbrobygger – hvad er hvad og hvordan skal vi bruge det?

Agendaen i denne podcast er, at sprede lidt lys over de mange forskellige roller en konsulent kan have: Coach vs rådgiver vs mentor vs terapeut – hvad er hvad? De to konsulenter Bettina Prühs og Birgitte Glifberg diskuterer, hvilken rolle en konsulent kan og skal have i en organisation. Hvornår er man for eksempel den rette til at coache en medarbejder?

Samtalen tager udgangspunkt i historien om Søren, du kan læse den fulde fortælling på DJØFs hjemmeside

Som konsulent træder du ikke ind i et magtfrit rum , og slet ikke som coach, hvis du forventes at rapportere til virksomheden om, hvad der foregår i de samtaler du har med en  coachee. Så vær opmærksom  på, hvilken magt du sidder med i coach sessionen og hvad grænsen går for, hvad du skal arbejde med. 

Som virksomhed skal du være skarp på, hvad det gør ved din medarbejdere at få tildelt en coach: kan man overhovedet sige nej? Og hvad sker der ved at sige ja, hvis man ikke udvikler sig som virksomheden havde forestillet sig man skulle?

Gode råd til den leder, der gerne vil tilbyde sin medarbejder en coach / eller har behov for rådgivning om arbejdsmiljø

  1. Vær klar på, hvad målet er
  2. aftal klare retningslinjer om roller og informationsstrømmen mellem parterne
  3. vær åben overfor, at bliver udfordret af din konsulent og at problemets rod måske ligger et andet sted end først antaget
  4. Vær opmærksom på din etik og moral: er det her ok?
  5. Vær kritisk, når I vælger rådgiver/coach/mentor/konsulent. Rammer, kemi, pris og kompetence skal også betyde noget
  6. lad være med at overskride de mest oplagte grænser

Gode råd til konsulenten der bliver tilbudt en opgave om at coache en medarbejder eller rådgive om et arbejdsmiljøproblem

  • Vær opmærksom på din etik og moral: er det her ok?
  • Vær kritisk overfor hvad du bliver bedt om at lave : kan og vil du løse denne opgave?
  • lad være med at overskride de mest oplagte grænser

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Birgitte Glifberg fra GLIFBERG PROCESSER

Find os på facebook: Godt Arbejdsliv, GLIFBERG PROCESSER,  HR viden og HR viden Forum

Læs mere om det her emne: 

Hvem er fremtidens rådgiver? (DANSK ERHVERVS ANALYSENOTAT # 60 / 2017)

Bedre djøfere kunne spare kommunerne for svimlende dyre konsulenter (PioPio 25. september 2019)