#40 Ledelse på distance

Led dine medarbejdere mens de arbejder hjemmefra

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Andreas Borg, SocialIQ

Find os på facebook: Godt Arbejdsliv, A-Miljø- viden om arbejdsmiljø,  HR viden og HR viden Forum

 

Hvordan er lederrollen anderledes, når medarbejderen sidder på distancen?

Post-corona nedlukningen skaber en oplagt mulighed for at tilpasse vores arbejdsform til de vaner vi har fået de seneste måneder. Mange har været effektive og trives med at arbejde hjemmefra. En del virksomheder ser nu nærmere på, hvordan de kan fortsætte med at benytte den mulighed.

Men det kræver en anden form for ledelse, når medarbejderne ikke sidder sammen.

I denne podcast ser vi på, hvordan vi skal lede anderledes, hvis medarbejderne bliver ved med at arbejde en del af tiden hjemmefra?

Tillidsrelationen er udfordret for begge parter

Leder: Få styr på dit ledelsesrum og hav tillid til dine medarbejdere . Du er nødt til at tage et leap of faith og stole på dine medarbejdere.

Skab tillid til/fra dem: sæt mere fokus på det relationelle element, så I opbygger og bevarer tillid til hinanden.

Øget behov for kontrol, når medarbejderne arbejder  hjemmefra?

Kontrolmekanismer skal forandres, der skal afgives mere kontrol og formidles, at lederen har tillid til, at medarbejderen passer sit arbejde

Begge parter har behov for, at sikre synlighed omkring performance, ansvar og opgavesstyring. Men der skal kontrolleres på andre måder, ellers svækkes tilliden.

Der er øget behov for eksplicit trivselsamtale

Det kan være sværere at opfange signaler om mistrivsel og uenighed på onlinemøderne. Som mødeleder skal du derfor i højere grad have fokus på at få alle i tale og fremsagt hvad de tænker. Sæt i højere grad ord på alt det implicitte komm

Selvstyrende grupper og medarbejdere

Det er jo ikke alle, der kan lede sig selv. heller ikke teams. Hvis du lægger ledelse- og styringsansvaret ud til teamet og den enkelte, skal du stadig lede dem til at kunne lede sig selv.

Udvis tillid til dem og understøt dem til, at de kan have tillid til hinanden. Det kræver overblik og gennemsigtighed.

Ledelses- og samarbejdekommunikation på distancen

Kommunikationsopgaven er endnu større når man leder på distancen

hvilke værktøjer skal vi bruge til hvad?

hvad er forventninger til, hvor meget jeg skal følge med og hvordan/hvornår jeg skal svare?

Inddrag teamet i at finde løsninger på, hvordan det kan fungere for dem.

Deltag i webinar 24. august 2020 sponsoreret af Velliv Foreningen, hvis du vil have flere værktøjer.

Hvis du er en virksomhed med 2-100 ansatte i Region Hovedstaden kan du indtil 4. oktober booke en GRATIS workshop for dit team, hvis de skal tage dialogen om, hvordan de bedst arbejder sammen på afstand.  Skriv dig på til begge dele på Godtarbejdsliv.dk

Gode råd til lederen, der skal lede mere på afstand:

  1. lav et gensidigt tillidsfyldt rum
  2. tag et stort ansvar for at facilitere den sociale lim, uddeleger evt. opgaven til de ekstroverte medarbejdere
  3. spørg medarbejderne, hvordan I kan bevare overblik og kontrol
  4. tag individuelle hensyn, så der er plads til at være både introvert og ekstrovert. Alle skal ikke arbejde hjemmefra eller fra kontoret hele tiden
  5. aktiver medarbejderne i det hele taget, så I sammen leder hinanden

Links til inspiration om det vi taler om:

In times of change: How distance managers can ensure employees’ wellbeing and organizational performance: Forskningsartikel af Signe Poulsen & Christine Jepsen, DTU, 2015

Out of Sight, Out of Mind in a New World of Work? Autonomy, Control, and Spatiotemporal, Scaling in Telework; Sewel and Taskin, 2015

Selvstyrende og selvorganiserende teams: Vellykket teams kræver god ledelse, lederweb

Hvem styrer selvstyrende grupper. S. Voxsted, Tidsskrift for Arbejdsliv

Hør mere om europas bedste arbejdsplads, Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret i Gentofte. Radio 4 Verdens lykkeligste arbejdsmarked

No. 1 Mistake: Leading a Virtual Team Like Any Other Team at the Office!‘​ – after 6 years it still applies

4 Work-From-Home Mistakes That Cost Businesses Thousands Of Dollars, Forbes.com

A4 Arbejdsliv: danskerne dumper hjemmearbejde

Børsen: Danske banks ansatte kan blive hjemme