#41 Tiltræk de rette medarbejdere til jobbet

Podcast 41: Tiltræk de rette medarbejdere
HR viden
#41 Tiltræk de rette medarbejdere til jobbet
/

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs
Gæst: Balder Vendt-Striim fra Talent Attract

Find os på facebook:Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum

Læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

“Hire the attitude, train the skill”

Denne podcast er en samtale om, hvordan virksomheden gør sig lækker overfor de mest attraktive medarbejdere. Hvordan får man dem til at søge det job du har ledig og hvordan finder du den rette i bunken af potentielle jobansøgere?

Sammen med Balder Vendt-Striim diskuterer Bettina fra Godt Arbejdsliv, hvordan virksomheden kan optimere ansøgningsprocessen.

Fejlrekrutteringer er nemlig dyre og nogle medarbejdere er en knap ressource, så man kan lige så godt gøre sig umage.

Rekrutteringsprocessen skal optimeres

Lav derfor dit grundarbejde, når du skal rekruttere: hvad har I egentlig brug for at kompetencer og hvad er ellers vigtigt at finde ved den nye medarbejder?
Du skal ikke altid finde den person, der kan tilpasse sig til din virksomhed. Nogle gange kan du tilpasse virksomheden til den rette person!
Pas på du ikke tilpasser jobopslaget for meget til at sige det, du ved dine ansøgere vil høre. Og at screene dem uden om alt det de siger, bare fordi de ved du gerne vil høre det

Vi diskuterer, hvordan man kan komme rundt om de tre store områder til en optimal rekruttering;

Skills: hvad kan medarbejderen fagligt?
Arbejdskultur: hvordan passer han/hun ind i den eksisterende kultur?
Personlighed: hvem er vedkommende ud over deres arbejdspræferencer og faglighed?

De tre bedste råd til at tiltrække de rette kandidater:

  1. Brand de projekter, der kan tiltrække dem du leder efter: hvad arbejder I helt konkret med? Hvilke projekter vil en kommende medarbejder blive en del af?
  2. Gør det så nemt som muligt at søge jobbet: Start med et CV, navn og mailadresse, så har du det første du skal bruge. Brug eventuelt et screeningsværktøj til at sortere de irrelevante ansøgere fra, kvalificer resten gennem korte cases, så du får afdækket deres kompetencer
  3. Kvalificer data, så du får de relevante data til at kunne udse dig de mest relevante kandidater

Det vi taler om undervejs:

Arbejdskultur screening OCAI (Organizational Culture Assessment Instrument), se mere på Ocai.dk

Hvad motiverer højt specialiserede medarbejdere?