Podcast 41: Tiltræk de rette medarbejdere
HR viden
HR viden
#41 Tiltræk de rette medarbejdere til jobbet
/

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs
Gæst: Balder Vendt-Striim fra Talent Attract

Find os på facebook:Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum

Læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

“Hire the attitude, train the skill”

Denne podcast er en samtale om, hvordan virksomheden gør sig lækker overfor de mest attraktive medarbejdere. Hvordan får man dem til at søge det job du har ledig og hvordan finder du den rette i bunken af potentielle jobansøgere?

Sammen med Balder Vendt-Striim diskuterer Bettina fra Godt Arbejdsliv, hvordan virksomheden kan optimere ansøgningsprocessen.

Fejlrekrutteringer er nemlig dyre og nogle medarbejdere er en knap ressource, så man kan lige så godt gøre sig umage.

Rekrutteringsprocessen skal optimeres

Lav derfor dit grundarbejde, når du skal rekruttere: hvad har I egentlig brug for at kompetencer og hvad er ellers vigtigt at finde ved den nye medarbejder?
Du skal ikke altid finde den person, der kan tilpasse sig til din virksomhed. Nogle gange kan du tilpasse virksomheden til den rette person!
Pas på du ikke tilpasser jobopslaget for meget til at sige det, du ved dine ansøgere vil høre. Og at screene dem uden om alt det de siger, bare fordi de ved du gerne vil høre det

Vi diskuterer, hvordan man kan komme rundt om de tre store områder til en optimal rekruttering;

Skills: hvad kan medarbejderen fagligt?
Arbejdskultur: hvordan passer han/hun ind i den eksisterende kultur?
Personlighed: hvem er vedkommende ud over deres arbejdspræferencer og faglighed?

De tre bedste råd til at tiltrække de rette kandidater:

  1. Brand de projekter, der kan tiltrække dem du leder efter: hvad arbejder I helt konkret med? Hvilke projekter vil en kommende medarbejder blive en del af?
  2. Gør det så nemt som muligt at søge jobbet: Start med et CV, navn og mailadresse, så har du det første du skal bruge. Brug eventuelt et screeningsværktøj til at sortere de irrelevante ansøgere fra, kvalificer resten gennem korte cases, så du får afdækket deres kompetencer
  3. Kvalificer data, så du får de relevante data til at kunne udse dig de mest relevante kandidater

Det vi taler om undervejs:

Arbejdskultur screening OCAI (Organizational Culture Assessment Instrument), se mere på Ocai.dk

Hvad motiverer højt specialiserede medarbejdere?

HR viden
HR viden
#40 Ledelse på distance
/

Led dine medarbejdere mens de arbejder hjemmefra

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Andreas Borg, SocialIQ

Find os på facebook: Godt Arbejdsliv, A-Miljø- viden om arbejdsmiljø,  HR viden og HR viden Forum

 

Hvordan er lederrollen anderledes, når medarbejderen sidder på distancen?

Post-corona nedlukningen skaber en oplagt mulighed for at tilpasse vores arbejdsform til de vaner vi har fået de seneste måneder. Mange har været effektive og trives med at arbejde hjemmefra. En del virksomheder ser nu nærmere på, hvordan de kan fortsætte med at benytte den mulighed.

Men det kræver en anden form for ledelse, når medarbejderne ikke sidder sammen.

I denne podcast ser vi på, hvordan vi skal lede anderledes, hvis medarbejderne bliver ved med at arbejde en del af tiden hjemmefra?

Tillidsrelationen er udfordret for begge parter

Leder: Få styr på dit ledelsesrum og hav tillid til dine medarbejdere . Du er nødt til at tage et leap of faith og stole på dine medarbejdere.

Skab tillid til/fra dem: sæt mere fokus på det relationelle element, så I opbygger og bevarer tillid til hinanden.

Øget behov for kontrol, når medarbejderne arbejder  hjemmefra?

Kontrolmekanismer skal forandres, der skal afgives mere kontrol og formidles, at lederen har tillid til, at medarbejderen passer sit arbejde

Begge parter har behov for, at sikre synlighed omkring performance, ansvar og opgavesstyring. Men der skal kontrolleres på andre måder, ellers svækkes tilliden.

Der er øget behov for eksplicit trivselsamtale

Det kan være sværere at opfange signaler om mistrivsel og uenighed på onlinemøderne. Som mødeleder skal du derfor i højere grad have fokus på at få alle i tale og fremsagt hvad de tænker. Sæt i højere grad ord på alt det implicitte komm

Selvstyrende grupper og medarbejdere

Det er jo ikke alle, der kan lede sig selv. heller ikke teams. Hvis du lægger ledelse- og styringsansvaret ud til teamet og den enkelte, skal du stadig lede dem til at kunne lede sig selv.

Udvis tillid til dem og understøt dem til, at de kan have tillid til hinanden. Det kræver overblik og gennemsigtighed.

Ledelses- og samarbejdekommunikation på distancen

Kommunikationsopgaven er endnu større når man leder på distancen

hvilke værktøjer skal vi bruge til hvad?

hvad er forventninger til, hvor meget jeg skal følge med og hvordan/hvornår jeg skal svare?

Inddrag teamet i at finde løsninger på, hvordan det kan fungere for dem.

Deltag i webinar 24. august 2020 sponsoreret af Velliv Foreningen, hvis du vil have flere værktøjer.

Hvis du er en virksomhed med 2-100 ansatte i Region Hovedstaden kan du indtil 4. oktober booke en GRATIS workshop for dit team, hvis de skal tage dialogen om, hvordan de bedst arbejder sammen på afstand.  Skriv dig på til begge dele på Godtarbejdsliv.dk

Gode råd til lederen, der skal lede mere på afstand:

  1. lav et gensidigt tillidsfyldt rum
  2. tag et stort ansvar for at facilitere den sociale lim, uddeleger evt. opgaven til de ekstroverte medarbejdere
  3. spørg medarbejderne, hvordan I kan bevare overblik og kontrol
  4. tag individuelle hensyn, så der er plads til at være både introvert og ekstrovert. Alle skal ikke arbejde hjemmefra eller fra kontoret hele tiden
  5. aktiver medarbejderne i det hele taget, så I sammen leder hinanden

Links til inspiration om det vi taler om:

In times of change: How distance managers can ensure employees’ wellbeing and organizational performance: Forskningsartikel af Signe Poulsen & Christine Jepsen, DTU, 2015

Out of Sight, Out of Mind in a New World of Work? Autonomy, Control, and Spatiotemporal, Scaling in Telework; Sewel and Taskin, 2015

Selvstyrende og selvorganiserende teams: Vellykket teams kræver god ledelse, lederweb

Hvem styrer selvstyrende grupper. S. Voxsted, Tidsskrift for Arbejdsliv

Hør mere om europas bedste arbejdsplads, Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret i Gentofte. Radio 4 Verdens lykkeligste arbejdsmarked

No. 1 Mistake: Leading a Virtual Team Like Any Other Team at the Office!‘​ – after 6 years it still applies

4 Work-From-Home Mistakes That Cost Businesses Thousands Of Dollars, Forbes.com

A4 Arbejdsliv: danskerne dumper hjemmearbejde

Børsen: Danske banks ansatte kan blive hjemme

 

Hjemmearbejdspladsen - Effektiv og Sund?
HR viden
HR viden
# 39 Hjemmearbejdspladsen: effektiv og sund?
/

Hjemmearbejdspladser – har du indrettet dig effektivt og sundt?

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Fysioterapeut og arbejdsmiljørådgiver Anne Lintrup, Amiljø

Find os på facebook: Godt Arbejdsliv, A-Miljø- viden om arbejdsmiljø,  HR viden og HR viden Forum   Hvordan ser din hjemmearbejdsplads ud? Hvordan får du indrettet dig på en måde, så helbredet; ryggen, nakken, hovedet osv. stadig kan følge med?

Sådan indretter du en effektiv og sund hjemmearbejdsplads

Arbejdspladsen skal stadig tilpasses til den enkelte, selv når du arbejder hjemme Den næste arbejdsstilling er den bedste: bevæg dig og byg dig nogle gode vaner og skab nogle mikropauser ind imellem dine online møder, så du får skabt noget bevægelse og skiftende arbejdsstillinger ind i din hverdag

  • Skab flere gode arbejdspositioner: stå og sid ordentligt
  • Lysindfaldet skal være vinkelret på din computerskærm
  • Opbyg vaner der sikrer bevægelse & mikropauser
  • Lav smerteforebyggende øvelser mindst 3 gange om ugen

KropogKontor.dk Arbejdsstillinger og -bevægelser

Arbejdstilsynet: Øvelser mod smerter i nakke, skulder og arm med elastik, udviklet af det Nationale Center for Arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet: Arbejdspladsens indretning og inventar

Hvordan bevares et godt samarbejde med kolleger mens vi arbejder hjemme?

Giv mere plads til hyggesnakken under online møderne, så det ikke bliver for effektivt

Links til det vi taler om i podcast 39:

Kommer vores arbejdsvaner til at ændre sig for altid? Artikel i Zetland marts 2020

Formentlig for nogle, men det er svært at sige allerede nu. Der bliver dog masser af læring at hente af den her nye situation

Thomas Milsted i Zetland: Børn og hjemmearbejde er en dårlig kombination

DR: Hjemmearbejdet varer lige til påske, 5 råd til at komme gennem coronakrisen uden smerter

 

Nyuddannet jobsøgende
HR viden
HR viden
#38 Nyuddannet og jobsøgende







/

Er du jobsøgende nyuddannet akademiker (eller bare jobsøgende)?

I denne podcast diskuterer karriererådgiver Hasse Groth fra Ballisager jobsøgningforbedring med Bettina Prühs fra Godt Arbejdsliv.

Hvordan forbereder man sig på studiet til at kunne passe ind i et jobopslag, når studiet er abstrakt og ukonkret?

Sådan øger du dine chancer mens du studerer, for at komme i job bagefter

  • nedskriv løbende hvilke kompetencer du opnår med det du laver på studiet. Hvordan kan dine nye indsigter omsættes til praksis?
  • se udad: vær nysgerrig på hvad der sker i den branche du vil hen i, følg med i markedets tendense
  • find om muligt et studiejob i den branche du gerne vil arbejde i efter studiet
  • under alle omstændigheder find et studiejob

Sådan kommer du hurtigere i job som nyuddannet akademiker

  • vær skarp på hvad du gerne vil og gør dig smal for at tydeliggøre hvad du kan
  • se dig selv i jobbet allerede
  • tag udgangspunkt i historiske stillingsopslag, for at lære virksomheden at kende
  • gør dig tydelig i markedet, også udenfor jobopslagene
  • gør det klart og konkret, hvad du kan bidrage med. find din mentale spade fram
  • undersøg status på offentlige stillinger inden du bruger energi på at søge dem

Hvad kan universiteterne gøre, for bedre at forberede de studerende til jobs?

  • hjælp med at afklare de studerende med hvad de kan bidrage til konkret
  • træning af jobsøgning i studiet
  • mere forretningsforståelse ind i pensum
  • bedre kontakt mellem studerende og virksomhederne under studiet

Hvordan bidrager virksomhederne til at få nyuddannede hurtigere i jobs?

  • åben døren for nyuddannede, ansæt dem i 4 ugers virksomhedspraktik så de kan gøre sig nogle erfaringer med at arbejde
  • Lad være med at kopierer en tidligere medarbejderprofil, når I laver jeres jobopslag: hvad er det præcis for opgaver der skal løses og hvordan kan en ny medarbejder se ud?
  • tænk  ud over jobtitler og se på jobbehov i stedet

Gæst: Karriererådgiver Hasse Groth fra konsulenthuset Ballisager

Find HR viden og Bettina på facebook: Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum

Podcast redaktør og værtinde: Bettina Prühs, jeg er også på Linkedin, twitter og mail: skriv til bp[SNABELA]godtarbejdsliv.dk

Links til det vi taler om:

Berlingske Tidende 4. marts 2020: 6.100 akademikere går ledige i København: »Vi får ikke det for pengene, som vi i øjeblikket betaler«

Rekrutteringsanalysen fra Ballisager: Sådan rekrutterer de danske virksomheder 2011-2019

Reglerne for virksomhedspraktik

Podcast 37: Feedback på arbejdet
HR viden
HR viden
#37 Feedback på arbejdspladsen







/

Hvad er feedback og hvordan kan det bruges som et værktøj til at skabe organisatorisk læring?

Feedback Advisor Morten Melby og podcastværtinde/organisationskonsulent Bettina Prühs diskuterer feedback som redskab, forudsætninger for god feedback og nogle af de fælder man kan rende ind i,hvis man vil bruge feedback struktureret på arbejdspladsen

Feedback fortolkes i denne samtale som “Al information vi kan bruge til at lære om vores egen edafærd med henblik på udvikling”

Feedbackens forudsætninger:

  • En overbevisning om, at jeg kan ændre mig og vil acceptere, at andres opfattelser af mig også påvirker mine relationer
  • Etablering af nogle klare spilleregler om, hvordan feedback bruges på arbejdspladsen
  • Tillidsfulde og nysgerrige relationer
  • Skab muligheden for at støde ind i feedbacken, mens du kører på rygradden: skab en passende forstyrrelse hos dem, der ikke er helt så åbne overfor at modtage feedback

5 Gode råd til at skabe en feedback kultur

    1. Start med at fokuserer på det, der går godt
    2. Giv kun feedback når det bestilles af andre
    3. Indarbejd feedback i jeres strukturer, fx som afslutning på jeres møder
    4. Giv plads til, at modtageren selv medvirke til at bestemme hvad der skal gives feedback på (sæt spillepladen, men giv spillerum)
    5. Øv jer, når der ikke er ild i lokalet

5 søjler i en sund feedbackkultur

Tillid

Nysgerrighed

Anerkendende miljø

Kompetencer & struktur

Mål

Gæst: Feedback Advisor Morten Melby fra Feedwork

Find HR viden og Bettina på facebook: Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum

Podcast redaktør og værtinde: Bettina Prühs, jeg er også på Linkedin, twitter og mail: skriv til bp[SNABELA]godtarbejdsliv.dk

Links til noget af det vi taler om:

Feedbackens fejlagtige fortræffeligheder, Djøfbladet Annemette Schultz Jørgensen, juli 2019

Det metastudie om feedbacks effektivitet Morten taler om:

The Feedback Fallacy, Marcus Buckingham, Ashley Goodall March–April 2019 Issue Harward Business Review

Negative Feedback Rarely Leads to Improvement, Scott Berinato, HBR januar 2018

Læs mere om den sunde feedback kultur hos Feedwork

System 1 og system 2 processer, Daniel Kahneman m.fl dual procesteori

HR viden
HR viden
#36 Styr din stress
/

Får styr på dit stressniveau, helst inden det går over gevind

Gæst: Stressrådgiver Rikke Dunne Kristensen Hvad kan du gøre, hvis dit stressniveau er ved at gå over gevind? Hvordan får du styr på dit tankemylder, dine opgaver og får bremset din stress mens symptomerne er relativt harmløse Kend dine stressymptomer og reager på dem

Hvad kan den enkelte gøre, for at forebygge stress og håndtere sit stressniveau, når det er ved at gå over gevind?

  • Erkend, når du er stresset
  • Forstå hvad stress er
  • Kend symptomerne – Monitorer din stress – stress kan godt være ubevidst, og det skal også håndteres (stressdagbog)
  • Brug afstressningsteknikker – fx de 3 M’er: Meditation, Moderat Motion, Mindset + afslapning/hold fri
  • Tag styringen – Skab forandring
  • Vær realistisk med tiden – vi kan og skal ikke alt
  • Få hjælp!

3 gode råd til dig, der gerne vil holde din stress på et sundt niveau

  1. Skab tid til ro i din hverdag (de sociale medier giver ikke din hjerne ro!)
  2. Mærk efter – har du tid, lyst og overskud?
  3. Planlæg realistisk

Hvorfor har stress overtaget 1. pladsen som den største sygefraværsårsag?

For mange forventninger til os selv og hinanden kan gøre det svært at styre livet i det moderne samfund. Her er nogle af Rikke Dunnes og Bettina Prühs´ bud på, hvorfor det er blevet så galt som det er: Manglende balance mellem arbejde og fritid Egne ambitioner er blevet større Uafklarede forventninger og spilleregler (på jobbet og i privaten)

Flere podcasts om stress

Lyt også til tidligere HRviden podcasts om stress symptomer og stressteorier Podcast #10: Symptomer på stress – den gode og den onde stress Podcast #12: Hvorfor får man stress? – stressårsager 

Læs artikler om stress

 

 

Vellivforeningen, Analyser om mentale sundhedsudfordringer

Psykiatriforeningen, Nye tal for stress, 2019

HK, Flere dør af arbejdsrelateret stress, 2019

Finans, Danskerne arbejder mindre og mindre – og bliver mere stressede, juli 2019

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Rikke Dunne

Find os på facebook: Godt Arbejdsliv, Stressrådgiver Rikke Dunne ,  HR viden og HR viden Forum  

HR viden
HR viden
#35 Karrieredrømme - når dit arbejdsliv trænger til en forandring







/

Mange drømmer om at gøre karriere, men kommer aldrig hen hvor de gerne ville. Hvorfor?

Hvordan får man det arbejdsliv man drømmer om?

Hvordan sikrer du, at du får belønningerne for dit hårde arbejde?

Hvad er en karriere?

Simone Hyldahl og Bettina Prühs diskuterer hvad en karriere er og hvordan man får sådan en.

Det er jo nok en subjektiv størrelse, der nås når man opnår en bestemt følelse
Nogle gange kræver det, at man arbejder mange timer, men selvom man arbejder meget, gør man måske ikke nødvendigvis karriere

Podcast #35 handler om, hvordan man kommer frem til sit drømmearbejdsliv og hvilke udfordringer der kan være forbundet med at knokle sig frem til det man gerne vil opnår i arbejdslivet

Hvordan finder man overhovedet ud af, hvor man gerne vil hen med sit arbejdsliv?

Gode råd til dig, der gerne vil videre i dit arbejdsliv:

Find ud af , hvad du ønsker dig (og ikke kun hvad du vil væk fra)
Afklar med dig selv:
– hvad kan du,
– hvad vil du og
– hvor kan det bruges?

Når du har besluttet hvad du vil, så sig det HØJT . Dit fokus vil skifte og dermed bliver du også bedre til at tage de muligheder der flytter dig hen mod det du ønsker

Læs mere fra Simone i fx. artiklen

7 tips til effektivt at ødelægge en medarbejder på bare 6 måneder

Find HR viden og Bettina på facebook: Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum

Bettina er også på
Linkedin
Twitter
Instagram
og mail: skriv til bp@godtarbejdsliv.dk

Gæst: Simone Hyldahl, karrierementor og professionel hepper. Find hende på Simonehyldahl.dk
Simone kan du også finde på LinkedIN

God Konsulentskik- hvordan virksomhed,medarbejder og konsulent får det bedste ud af hinanden
HR viden
HR viden
#34 God konsulentskik - hvordan virksomhed, medarbejder og konsulent får det bedste ud af hinanden
/

Rådgiver, mentor, coach, konsulent, vidensbrobygger – hvad er hvad og hvordan skal vi bruge det?

Agendaen i denne podcast er, at sprede lidt lys over de mange forskellige roller en konsulent kan have: Coach vs rådgiver vs mentor vs terapeut – hvad er hvad? De to konsulenter Bettina Prühs og Birgitte Glifberg diskuterer, hvilken rolle en konsulent kan og skal have i en organisation. Hvornår er man for eksempel den rette til at coache en medarbejder?

Samtalen tager udgangspunkt i historien om Søren, du kan læse den fulde fortælling på DJØFs hjemmeside

Som konsulent træder du ikke ind i et magtfrit rum , og slet ikke som coach, hvis du forventes at rapportere til virksomheden om, hvad der foregår i de samtaler du har med en  coachee. Så vær opmærksom  på, hvilken magt du sidder med i coach sessionen og hvad grænsen går for, hvad du skal arbejde med. 

Som virksomhed skal du være skarp på, hvad det gør ved din medarbejdere at få tildelt en coach: kan man overhovedet sige nej? Og hvad sker der ved at sige ja, hvis man ikke udvikler sig som virksomheden havde forestillet sig man skulle?

Gode råd til den leder, der gerne vil tilbyde sin medarbejder en coach / eller har behov for rådgivning om arbejdsmiljø

  1. Vær klar på, hvad målet er
  2. aftal klare retningslinjer om roller og informationsstrømmen mellem parterne
  3. vær åben overfor, at bliver udfordret af din konsulent og at problemets rod måske ligger et andet sted end først antaget
  4. Vær opmærksom på din etik og moral: er det her ok?
  5. Vær kritisk, når I vælger rådgiver/coach/mentor/konsulent. Rammer, kemi, pris og kompetence skal også betyde noget
  6. lad være med at overskride de mest oplagte grænser

Gode råd til konsulenten der bliver tilbudt en opgave om at coache en medarbejder eller rådgive om et arbejdsmiljøproblem

  • Vær opmærksom på din etik og moral: er det her ok?
  • Vær kritisk overfor hvad du bliver bedt om at lave : kan og vil du løse denne opgave?
  • lad være med at overskride de mest oplagte grænser

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler om trivsel, stress og ledelse på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Birgitte Glifberg fra GLIFBERG PROCESSER

Find os på facebook: Godt Arbejdsliv, GLIFBERG PROCESSER,  HR viden og HR viden Forum

Læs mere om det her emne: 

Hvem er fremtidens rådgiver? (DANSK ERHVERVS ANALYSENOTAT # 60 / 2017)

Bedre djøfere kunne spare kommunerne for svimlende dyre konsulenter (PioPio 25. september 2019)

Børn på arbejde - når medarbejdere bliver forældre
HR viden
HR viden
#33 Børn på arbejde - når medarbejdere bliver forældre







/

Hvordan påvirker forældreskabet vores karrieremuligheder?

Lisbeth Odgaard Madsen og Bettina Prühs diskuterer kønsdiversitet, barsel, talentudvikling og karrriereudvikling hos alle de medarbejdere, der også bliver forældre.

Hvordan realiserer virksomhederne deres feminine potentiale?

Børn påvirker din arbejdsevne, både positivt og negativt

At få børn giver nye life skills: du bliver en bedre leder, da du lærer en masse om koordinering, kommunikation og konflikthåndtering af at blive forældre

Du bliver mere effektivt, fordi du lærer at have mange bolde i kluften og fjerner en del af de unødvendige opgaver

Barsel til Far eller Mor?

Hvor meget barsel skal Far tage og hvorfor skal politikerne og arbejdspladsen blande sig i det?

Hvis lønforskellen mellem mænd og kvinder skal udlignes, skal barsel også udlignes, da det er her, løngabet for alvor opstår. Samtidig vil det bedre kunne betale sig for familierne på længere sigt, hvis Far tog mere barsel

Børsen 15/4 2018: Virksomheder vil have flere mænd på barsel: “Det er godt for virksomhederne og familierne”

OxFord Research: Effekterne af fædres brug af orlov

Rockwool Fondens forskning i lønforskellen mellem Far og Mor pga. barsel: Fars Barsel gavner Mors karriere

Hvordan får virksomhederne mere ud af deres kvindelige medarbejdere og kvinderne flere muligheder for at gøre karriere?

Karriereudvikling sker ofte i dag i starten af dit arbejdsliv. Men hvad med dem, der kommer tilbage i midten af 40érne, som nu er klar til at gøre karriere?

Mindsettet hos kvinder og virksomheder skal forandres, så talentprogrammerne også udnytter de ældre kvinder og de ældre kvinder ikke nødvendigvis dropper karrieredrømmen, bare fordi de valgte at få børn (og dermed som udgangspunkt ikke længere har direkte adgang til karrierekøen)

Politiken Milla Mølgård 2. juni 2016: Rådgiver: Giv kvinder mulighed for at kickstarte deres talent, når de er fyldt 40

Gode råd til kvinder med (kommende) børn:

1: Prioriter – Bliv helt klar på dine egne prioriteringer og lav en helt konkret liste, hvor du sætter dem op i prioriteret rækkefølge, så det er klart og tydeligt for dig, hvad der er vigtigst for dig, når du skal træffe svære valg i hverdagen. På den måde har du et værktøj til at træffe bevidste valg, som udfordrer ”auto-piloten”

2: Afstem – Lad både din bedre halvdel og din chef vide, hvordan du prioriterer og hvordan dine tanker omkring konsekvenserne for disse prioriteringer er.

3: Genbesøg – prioriteringer kan ændre sig, efterhånden som der kommer flere unger til, eller ungerne bliver ældre (eller syge, eller…)… Derfor, så tag din prioriteringsliste frem en gang om året og lav øvelsen igen.

Disse råd gælder faktisk også mændene, for de bør gøre sig præcis de samme tanker og kommunikere omkring dem på samme måde.

Gode råd til arbejdspladser, der gerne vil gøre mere ved deres kønsdiversitet

  • Pas på med at antage du ved, hvordan dine medarbejdere gerne vil arrangere deres arbejde/familieliv, (også) når der kommer børn ind i billedet. Strukturer
  • Se på, hvad majoriteten (mændene) skal forandre, frem for minoriteten (kvinderne). Vi skal fra ”fix the women” til ”fix the system”
  • Gør det attraktivt for mændene at tage barsel. Barsel og familiestiftelse er arnestedet til 80% af de bias, prioriteringer, kønsstereotyper osv., som vi bakser med. Så start her, og det vil tage mange af de andre udfordringer, I måtte have, med sig i udviklingen.

Gode råd til dem, der kan påvirke vores samfundsstrukturer:

Mere barsel til mænd som rettighed. Det er en nødvendig mekanisme, hvis det her skal forandres

Nye talentprogrammer der inkluderer flere, der gerne vil have karrieremuligheder – tænk livsfaser

Mere litteratur om kønsdiversitet og barselsfordelingens betydning

Boston Consulting Group: HOW LEADERS CAN ADVANCE GENDER DIVERSITY IN DENMARK

Tænketanken bæredygtigt arbejdsliv: Ni anbefalinger ti et bæredygtigt arbejdsliv

 

Find HR viden og Bettina på facebook: Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum

Bettina er også på Linkedin, Twitter og mail: skriv til bp[SNABELA]godtarbejdsliv.dk

Gæst: Lisbeth Odgaard Madsen, konsulent, foredragsholder og stifter af Potentialco

Lisbeth kan du også finde på LinkedIN

P32 Digitalisering og arbejdsmiljø
HR viden
HR viden
#32 Digitalisering og arbejdsmiljø







/

Luise Gorgone og Bettina Prühs diskuterer digitaliseringsprojekter og digital transformation og hvordan det påvirker medarbejdere og arbejdsmiljø.

Hvad er digitalisering og digital transformation?

Digitalisering taler vi om som en proces, hvor vi benytter teknologi til at udføre noget af det manuelle arbejde.

Digital transformation er mere, da det indbefatter at organisationen har et mindset omkring hele tiden at finde udviklingsmuligheder i eget arbejde, som kan digitaliseres.

Hvad påvirkes organisationen ved en digital transformation?

Mange elementer påvirkes, når der indføres ny teknologi på en arbejdsplads:

  • Kerneopgaven – man kan blive i tvivl om, hvad man forventes at lave
  • Fagligheden udfordres – det skaber usikkerhed om egen rolle og muligheder på jobbet
  • En digitalisering af arbejdet påvirker arbejdspladsens relationer – og dermed også arbejdsmiljøet

Derfor skal forretningen, HR, Kommunikation og IT finde sammen, når vi skal sikre en god digitaliseringsproces, ligesom siloerne er nødt til at nedbrydes, hvis det skal lykkes.

Gode råd til virksomheder, som gerne vil  have succesfulde digitaliseringsprojekter:

  • Digitaliseringen skal være forankret i forretningen
  • Start med at skabe et digitalt mindset, så medarbejderne forstår, hvordan de kan bidrage til en udvikling af digitalisering på arbejdspladsen, så den understøtter medarbejdernes faglighed
  • Inddrag medarbejderne i forandringsprojekterne og skab muligheden for, at alle kan aflevere alle deres forbedringsmuligheder, uden at blive klandret for at begå fejl/ prøve noget nyt
  • Husk at kompetenceudvikle de involverede medarbejdere, så de er klædt på til det nye – det gælder også bestyrelse, HR og arbejdsmiljøorganisation

Læs mere om digital transformation og digitalisering:
John P. Kotter: Forandringsledelse (7 / 8 trin til at skabe en succesfuld forandring)

Digitalisering og de menneskelige relationer, Rasmus Lind i Jyllandsposten juni 2019

Brancheforeningen for Arbejdsmiljø: Digitalisering på uddannesesinstitutioner

Pernille Kræmmergaard, Digitaliseringsinstituttet: Hvad kræver det, hvis organisationen skal gå fra Digitalisering til Digital Transformation?

Luisa Gorgone på Lederweb: Digital transformation kræver forandringsledelse i et tæt samarbejde med medarbejderne

Computerworld 2016: Alle taler om digital transformation. Her er tre ting der skal til for at få succes

Teknologisk Institut: Syv gode råd til at komme igang med digital transformation i praksis

 

Redaktør og værtinde: Bettina Prühs, læs flere artikler på Godtarbejdsliv.dk/blog

Gæst: Luisa Gorgone , find hende på LinkedIn  og Twitter

Find HR viden og Bettina på Facebook: Godt Arbejdsliv, HR viden og HR viden Forum